torsdag 22. mars 2012

Din tyv!


Tyvradder stjal Gullhår (sykkelen min) denne mandagen. Dette tenkte jeg å blogge litt om - rett og slett fordi jeg savner henne - men også fordi det er min blogg, og blogger bør inneholde minst ett innlegg i måneden som kun skribenten finner interessant. Dette er det innlegget ...

Gullhår var svært fager, og jeg holdt meget av henne. Hun hadde akkurat fått nytt hjulsett og gummi, og glinset i solen som en annen blå-sort pike med gule, små og lette sko. Hun føltes faktisk fabelaktig ut på mandag da vi turet til universitetet sammen.

Jeg parkerte henne godt synlig og forsvarlig låst med en ganske stor lås (mer eller mindre den nest-største fra asperger-tyskere før man går over på låser for de som skal låse fast gullbarrer og atombomber på gaten) gjennom både ramme og felg.
Og da jeg kom ut etter en lang dag med forelesning var hun borte. BORTE!

Omtrent på dette tidspunktet opplever jeg at det begynner å bli litt creepy å omtale en sykkel som "hun", så jeg går over til "den". Eh ja -så jeg gikk litt rundt og lette - bare sånn i tilfelle jeg hadde fått akutt hjerneskade og ikke husket at jeg hadde parkert den et helt annet sted. Dette var desverre ikke tilfellet - og jeg innså at slaget var tapt, og at tre-fire obskure mennesker hadde kommet luskende med hver sin frakk, stått i ring og i ro og mak fått klippet låsen med hva som må ha vært en ENORM JÆVLA TANG STJÅLET FRA BRANNVESENET. Fy faen ...

Så nå er jeg irritert. Forsikringsgreier tar tid - men jeg har heldigvis alle papirer i orden og dokumentasjon på alt. Tryg har vært et godt forsikringsselskap og forklart meg hva jeg kan forvente at skjer. Samtidig har Birk Sport utmerket seg på eksemplarisk vis med tanke på service, tilbud og generell trøst (fordi jeg kjøpte hjulsett fra de sist fredag, og fikk sykkel stjålet nå mandag). De har vært helt utrolige på hjelp, testing av diverse sykler, hva jeg vil ha, hva de anbefaler etc. OM du trenger ny sykkel og kjenner meg tar jeg det forbannet personlig om du ikke går dit, rett og slett. Fabelaktige mennesker som i hovedsak selger Fuji bikes. Strålende saker!

Så nå er det å ta en tur dit for å oppklare akkurat hva det er jeg skal ha, for så å sjekke ut markedet for låser. Jeg NEKTER nemlig å ikke kunne sykle dit jeg vil. Da er det låsen som ikke holder mål - selv om butikken jeg kjøpte forrige lås i (og ga drøyt 1000 kroner for) mente den skulle være sikker for alt annet enn obskure nattlige eskapader.

Så - moralen - det er vår og fantastisk sykkelvær. Hurra!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar