mandag 4. april 2011

DLD - et akkurat passe resonnement ...

Det slår meg som noe forstyrrende at Høyre, et av partiene med høyest aktelse for individets uinskrenkede frihet har fått det for seg at datalagringsdirektivet bør bankes igjenom. Se forøvrig illustrasjonsbilde for utfyllende fremvisning av norsk edb-utstyr anno 2011 (det føltes i alle fall slik da man skulle prøve å finne ut av selvangivelsen sin her om dagen).

Og selv om det ikke er alle i høyre som er like enig, er det et ufravikelig faktum at høyre faktisk stemmer for dette i dag, i morgen eller når det nå enn er det makter å sette sine engelske settere på hold lenge nok til å stemme over saken mens de hoster lett vestkantlig og snufser grunnet tapt setter-tid.

Skal man i det hele tatt kunne lagre en masse informasjon, for senere å kunne bruke det mot kriminelle? Tanken er vel i utgangspunktet ganske logisk, uten at jeg har satt meg inn i hvem som er pådriverne av dette direktivet. Den amerikanske ambassaden klapper nok høyt i hendene, og bruker det for alt det er verd.

For her kommer poenget. Skal en anta at dette ikke kommer til å bli misbrukt? Hvem vil ha tilgang, og hvordan kan en hindre at de som ikke skal ha tilgang får det allikevel? Det er også et paradoks at vi tror de kriminelle som vi i utgangspunktet ønsker å "ta" ved å sette i gang en slags sløv og litt retardert overvåkning, faktisk stort sett er intelligente nok til å holde seg av informasjonsmotorveien med sine kriminelle, slue tanker.

Hva vi da effektivt står igjen med er sivil overvåkning som i beste fall kan fange så dumme mennesker at vi med all sannsynlighet kunne fulgt sporene deres med forstørrelsesglass som kom sammen med siste Donald Duck (eventuelt fantome-ringen). Ref bildet, Hamburglar var retardert ... det kan man klart se.

Samtidig ser jeg for meg at nav-ansatte på et eller annet obskurt vis kan sjekke alt innen DLD, akkurat som de allerede kan lese alt om deg, litt sånn grunnløst.

Så, har høyre skutt seg sånn halvveis i foten? Ja ... de får ikke min stemme neste gang. Ikke bare på grunn av dette, men sannelig en del på grunn av dette.
Så nå kan den store partijakten begynne. Hva skal jeg stemme? Jeg burde sikkert satt opp en spørreundersøkelse og brisket meg med vissheten om at jeg visstnok er kompetent nok til å kunne sette opp en slik undersøkelse grunnet opptil flere års studier.

Jeg nøyer meg dog med å notere meg at venstre virker som et ganske behagelig parti. De innehar lite av radikalismen til mange av de andre partiene. Venstre er så deilig på midten at det fort kan bli de. Da slipper jeg alt stress. Ikke kommer de over sperregrensen heller, så alt blir god stemning og mer av akkurat det samme.
Mon tro om hva staten synes om denne bloggen. Snart blir det drama, mistenker jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar