torsdag 22. april 2010

Mokba...

MEN HVA...

Her hevder jeg at jeg skal bli en yppig liten fjellgeit av en blogger, utlevere meg selv, ta bilder og vise frem etc etc ... etc. Og hva skjer? En total kollaps i bloggosfæren ... min. Eller andres. Jeg vet ikke helt. Jeg kan forsåvidt skrive litt om dagens begivenhet. Det magiske møtet med virkelig tungt byråkrati. La meg sitere fra mine notater da jeg eskorteret M til ambassaden for å søke om visum. Og ja, man må ta notater når man nyter øst-Europeisk ambassade...

Bildet skal på sett og vis illustrere den noe forvirrede auraen jeg raskt sanset da vi ankom ambassaden.

Russisk byråkrati. Gule vegger, dystre fjes og en distinkt mangel på håp. En mann i luken. Han har god tid, og jobber neppe på akkord. En tykk mann henter seg en stol. Han innser at russisk byråkrati og fysikk som en saccosekk fylt med biffsnadder og sockardrycke ikke enkelt lar seg forene.
Mennesker prater sammen, og lar seg fascinere over den totale mangel på effektivitet. Den ene betjeningsmannen forsvinner blek men fattet ut fra kontorkottet sitt. Det rosa slipset krøller seg i bekymring etterfulgt av mannens noe diffuse mine. Noe er galt. Om det er analkløen det reklameres for preparater mot i avisene eller bare en avslørt terrorists forsøk på å komme inn i landet vites ikke.
Det er imidlertid nå bare en kø uten noen til å betjene den.
Det tar 15 minutter. Rosa slips med eller uten analkløe kommer tilbake, henvender seg til samtlige ventende (rundt 15 personer) og informerer på sitt vage norsk at "han må kjøre til Gardermoen", og at ambassaden nå er stengt. Den er også stengt mandag til og med onsdag neste uke, mest sannsynlig fordi han kjører til Gardermoen om Krakow.
Mennesker protesterer høylydt. En herre fra hedemarken mumler godmodig om at dette ikke går an. Tilbake får han byråkratiets kalde og ikke særlig klamme hånd som vifter han nøytralt avsted.

Den russiske bjørnen vinner, mens dens tilhengere taper. Men i morgen er en ny dag med nye muligheter, kanskje uten obskur transportvirksomhet til Gardermoen flyplass.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar