mandag 28. november 2011

low carb to ALL fatties!

Nå er folk lei lavkarbo. Det er ikke det at de ikke vil HA mer av det - de vil bare ikke høre mer om det, noe som slår meg som besynderlig. Det beste er jo at mange fremdeles sverger til krig mot det hele - fordi det er media som har skapt det og kun små dansende alver og annet pakk som prøver. Samtidig er det mange som stopper opp etter en uke fordi: "det ikke føles riktig ut for meg". Vel - først og fremst er dere idioter og vet veldig lite om både kosthold og maktbegrepet brukt innenfor en delvis hegemonisk setting, men hakket mer Foucaultiansk.
For det første - så er det magisk at mange fremdeles kun tror det handler om kalorier inn og ut. Om så var vandrer det en hel bråte mennesker rundt om kring som er regelrette mirakler, der de dytter i seg flesk og duppe (i farten usikker på om duppe er low-carb eller ei) og samtidig går ned i vekt, uten at tjukkasene trener noe særlig. Den termodynamiske loven gjelder altså ikke utelukkende for dette med kropp og fettforbrenning, men det er allikevel de som er så forbannet hardt satt på at den gjør det, at de erklærer low-carb som falskt, feil og dumt. Samtidig er det veldig mange som ikke helt forstår - eller tar inn over seg den makten leger alltid har hatt til å definere hva som er sunt, usunt eller sinnsykt. Jeg sier ikke at hoppende gale mennesker ikke er nettopp det, hoppende gale, men jeg liker etter en viss tid på universitetet å kunne vise til at generell vitenskapstro beveger seg i epistemer som - med nok motbevis til slutt (motvillig) forandrer seg - noe en kanskje snart kan spore i helsediskursen om low-carb. Her har en også å gjøre med mennesker og firmaer som på ingen måte ØNSKER at denne diskursen skal skifte retning, og en ny filosofi rundt kosthold skal skyte fart. Sukkerindustrien og fast-food er i særlig grad representerte her, der de smiler skjevt i sine glatte dresser og vinker til tykksakene som gnafser deres produkter. Og jeg - jeg står litt på sidelinjen, til tross for at jeg har dratt av 10ish kilo på tre måneder. Jeg spiser ikke veldig mye fett - kanskje ikke nok (og kanskje det er derfor det later til at jeg har sluttet å gå ned noe særlig). Selv har jeg store planer om å trene litt, for å se om det hjelper. Samtidig baker jeg eget low-carb-brød som smaker litt slik det smaker å tygge på et grantre, jeg spiser magisk mange egg og jeg har litt fløte i kaffen min fordi jeg føler jeg er rundt 83 år gammel.
Så i all sin logikk tenker jeg at folk som er for runde rundt stumpen kanskje burde prøve. Det er for mange (inkludert meg) faen så mye enklere enn å trene tre-fire ganger per uke, og jeg er ærlig talt aldri sulten. Og for guds skyld ikke vær spesielt stolt om du er alt for rund. Gjør noe med det - det er jo ikke på noen måte sunt (og i min bok heller ikke sjarmerende - jeg HATER meg selv og det bør du også om du er rund!) Sett inn et støt nå når det straks er jul. Spis ribbe som en annen predator og le manisk mens du går ned i vekt og samtidig slipper satan-poteten som stort sett aldri er tilberedt riktig bortsett fra når du får den fritert, og det skal ikke mye intelligens til for å skjønne at å fritere faenskap ikke er sunt ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar