lørdag 27. februar 2010

Vann preesset gjennom et skatthold?


Nattevakten sluttet 0745, og det eneste riktige, føltes det ut som, var å finne seg en kaffe. Kaffe driver samfunnet, som jeg pleier å hevde. Vel, trakterkaffe og sigaretter, når det kommer til kommunen og helsenorge generelt. Jeg er usikker på hvilke holdninger kommunen har til min hang etter en god sigar og en god kaffe på et utvalgt sted. Men, jeg sporer av fra emnet, og det er ikke brukbart.

Så, denne kaffen. 0745 på St.Hanshaugen er det nemlig ikke lett å haie seg en kaffe sånn helt uten videre, stort sett fordi alle de overtrendy tynne baristaene med stripete genser sover tett inntil sin kjære (måtte det være en annen overtrendy tynn barista med stripete genser, en kaffemaskin eller en modell av en av de to overnevnte). Derfor måtte jeg, og jeg vet det høres absurd ut, vandre inn på Deli De Luca.

Vel utenfor og lykkelig over at jeg hadde dekodet kaffemaskinmonsterets noe kryptiske instruks der "stor kopp" ikke passet inn i "liten maskin" smakte jeg på gleden, på kaffebønnenes aromatiske damp og på melkens fortreffelige krema. Det er kanskje unødvendig å si at det smakte faen, men jeg må allikevel få bedyre det faktum at kaffe fra Deli smaker som vaskevannet du faktisk ikke gadd helle ut etter å ha vasket toilettet ditt. Du lot vannet stå, med klut og det hele. Du ignorerte det så lenge du kunne, men akkurat når dette vannet begynte å utvikle en kollektiv bevissthet og et instendig behov for å vaske seg selv, slo du til (der DU er Deli...) Vannet ble puttet i en fantastisk liten og kryptisk kaffemaskin der det i tillegg ble plassert et svært lite skatthold fra ca 60-tall. Vaskevannet blir så, når man bestiller seg en kaffe, med svært høyt og aggressivt trykk presset gjennom dette lille skattholdet og ned i en kopp som ikke passer i maskinen. Det smaker rett og slett gammelt vaskevann presset gjennom et skatthold. Smak på det (men for guds skyld ikke smak på det). Og dette finner faktisk mange mennesker brukbart. Jeg kastet min kaffe etter om lag to slurker.

Så til dere som faktisk drikker dette. Ta kontakt, så spanderer jeg en kaffe på Wendelboes, fordi dere fortjener så evig mye bedre i dette livet enn jævlig kaffe fra Deli.

1 kommentar: