onsdag 16. september 2009

Se, et valg!

Jeg husker ikke i farten om det var Nederland eller Belgia som har tvunget valg. Dette vil si at du får en bot dersom du er sofastemmer. Du kan om noe stemme blankt, noe som er en fin mulighet for ikke å totalt velte det demokratiske system slik vi finner det for godt i Norge.

For vi har ikke et spesielt representativt demokrati. Det er et mylder av vage partier med minimale partiforskjeller, og selv ikke koalisjonene med flest stemmer ser ut til å få bestemme. Det er også en enorm mangel på folkeavstemninger i Norge, noe som med dagens teknologi kunne være et svært interessant fenomen (se Sveits). Nå skal det også sies at Sveits har et noe interessant syn på verden. Denne samtalen utspiller seg mellom Sveits og meg når jeg spør hva han (og ja, det er utvilsomt en han) liker, står for og koser seg med.

E: Hei Sveits, hva står på?
Sveits: Hei E, jeg er et blodrasistisk land som ikke legger noe imellom for å gjøre akkurat som jeg vil.
E: Oho Sveits. Jeg er obligert til å påpeke at dette er kjempeslemt, dust og ikke representativt for det moderne samfunn
Sveits: Det gir jeg faen i. Se hvor bra vi fungerer. Vi har absurd lave tall for innvandring, kriminalitet, arbeidsledighet og samtidig en hysterisk velfungerende økonomi. Samtidig er vi alltid nøytrale og noen skikkelige douchbags mot alle som prøver å dytte oss i noen som helst annen retning.
E: Så dere får ramperasismen deres til å funke, har et velfungerende demokrati med ekstensiv folkeavstemning i en rekke saker og generelt jævlig god stemning selv om dere totalt ignorerer deres ansvar for andre etniske grupper i verden?
Sveits (nå røykende en særdeles god sigar): HELL YEAH, NIGGER!

Har vi så noe å lære av Sveits? Tja ... de vet å verdsette en god sigar. De har så få skrupler når det gjelder rasisme at de har en valgplakat der tre hvite sauer sparker en svart ut av engen. I det moderne samfunn er dette så tabu som man får det, mer eller mindre. En kan spørre seg om det egentlig er slik et demokrati skal kunne fungere. At man rett og slett har lov til å mene hva pokker man vil, og faktisk enes med andre som har samme syn på saken. e.
Jeg har egentlig ikke planlagt å gå inn i en debatt rundt hvorfor Sveits gjør det så forbannet bra og er rasister på sin hals. Det er mer for et diskusjonsfora, antar jeg. Men jeg kan jo lufte spørsmålet jeg stiller meg. Er det fordi de er så rasistiske og ikke tar inn noen? Og hvor bittert er det som rollemodell for et moderne samfunn å være så forbannet rasistisk og allikevel få det til å gli så forbannet bra. Er ikke det et ærlig, men ekstremt dårlig forbilde for resten av verden? Gud vet man begir seg ut på ekstremt nifse diskusjoner så fort man rører dette temaet, så jeg dreper det her og nå ved å si ... lalala. Mer eller mindre.

Det siste jeg følte for å ta opp i dag, som den magiske opptaker jeg, er dette underfundige behovet noen rød-grønne velgere har for å gni det inn at de vant. Greit nok, mange av de er småbarn og vet ikke bedre, men selv eldre har en underfundig tendens til å bry seg mer om at "de andre tapte" ovenfor sin egen eventuelle seier. Psykologisk sett sier selvfølgelig dette noe om personene, og jeg gidder ikke gå inn i noen debatt på det heller. Her vet jeg bare at jeg har rett, og jeg koser meg svært med det.

Så, gratulerer til fire nye år med en rødgrønn regjering som gjør akkurat hva som etterspørres av dem, middlemådighet. Det blir stor stas, ingen vil merke noen som helst forandring eller progresjon, og det er tydeligvis hva late sosialister ønsker. Hvis alt står stille vil det avleires og stadig sige inn til et system der ingen gidder å gjøre noe som helst for, fordi alle får akkurat det samme. Belønning er slemt, og alle burde på eget initiativ gjøre det bra. Herlig mennesketanke om du er stokk dum, med andre ord.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar