onsdag 31. august 2011

Facebook - fordi jeg i grunnen ikke liker det

Jeg liker i grunnen ikke facebook.

Kanskje er det fordi jeg er en asosial faen, og vi skal slett ikke slå fra oss det argumentet som svært gyldig.

Kanskje er det også fordi jeg ikke helt forstår det - men igjen skal vi ikke slå fra oss at jeg er en asosial faen og derfor ikke helt finner gleden i det.

Jeg husker ikke om jeg har skrevet om facebook før. Det kan godt hende jeg har, og om så (jeg har ikke ork til å sjekke) må jeg ha beskrevet mine hypotese om at mange mennesker har mange venner for å legitimere alkoholmisbruk.

Det fungerer mer eller mindre slik: Du har mange venner, og som et naturlig resultat mange potensielle bursdager å gå i. Fordi alle på facebook totalt uten omtanke inviterer absolutt alle på sløve bursdagsfester på tvilsomme utesteder, blir det mye alkohol. Faktisk blir det fylla både fredag og lørdag hver eneste kveld - og er det ikke venners bursdag så er det andre eksotiske events som: "nå er det nesten studiestart snart" eller "nå er det tre måneder og åtte dager siden studiestart".
Slik kan jeg altså definere facebook som et eldorado for alkoholikere, og kanskje også som et nettsted som promoterer og skaper alkoholisme.

Dette er gammelt nytt ( i allefall i mitt hode, fordi jeg har tenkt / snakket om det før). Det nye ... nyttet ... omhandler behovet for mange venner. Jeg kan delvis se argumentet om et stort kontaktnett, men jeg gir ærlig talt litt faen fordi jeg utdanner meg til noe som faktisk er vagt ettertraktet og hendig (master i Organisasjon, ledelse og arbeid på UIO).

Det er rett og slett noe med higen etter kvantitativt bevis på at man "er med" eller "har ting på gang" som plager meg med facebook for tiden. Definisjonen av "venn" har sklidd totalt ut og blitt "person med tilgang til internett og for svakt intellekt til å kunne definere venn skikkelig."

Det er selvfølgelig tvilsomt at noen vil legge meg til som venn etter dette, men jeg vet ikke om det er så farlig. Jeg har jo en telefon, jeg har visstnok en mailaddresse, og jeg har en frekk postkasse en kan legge små brevbomber i.

Jeg kunne tenke meg facebook mer som google+, noe som ingen brukt men alle lo litt av og det var det. "Jævla teknologi", tenkte folk, og gjorde ting sammen igjen - som å sitte hver for seg og være asosiale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar