torsdag 23. juli 2009

Fjernsynsprogrammer

Som de fleste vet er jeg svært glad i amerikanske tv-show produsert for å skape inntekt for et eller annet halvkristent selskap som kjemper med Gud ved sin side og en magisk pengepose i den andre (ja, med dollartegn på).

Det som gjør meg mest lykkelig for tiden er kvalitetsserier, og i dag føler jeg for å presentere kanskje den beste, According to Jim.

Spørsmålet jeg stiller meg er om det i det hele tatt er verd å gi en medievitenskapelig analyse av serien. Den står på akkurat nå, mens jeg skriver, faktisk. Og jeg kjenner formelig lovprisende ord presse seg frem grunnet denne seriens kløkt, humoristiske snert og karakterpresentasjon.

La oss ta Jim. Jim er morsom. Nei nei, ikke morsom. Jim er HYSTERISK. Når Jim for eksempel er uenig med konen sin, blir venn med en homofil mann fordi den homofile mannen gjør høykulturelle ting med konen hans eller begraver datterens hamster opp ned, blir det rett og slett bare morsomt. Jim er altså den hysterisk morsomme, og spiller videre på sine hysterisk morsomme roller fra andre filmer jeg har fortrengt med mange timer terapi.

Jims kone. Hun har et navn, antar jeg ... men jeg har ikke fått det med meg. Jmis kone er morsom. Nei nei, ikke bare morsom. Jims kone som med all sannsynlighet har et navn er HYSTERISK. Når Jims kone er uenig med Jim, blir venn med en homofil mann fordi den homofile mannen gjør høykulturelle ting med Jims kone eller rister på hodet når Jim begraver datterens hamster opp ned, blir det rett og slett bare fantastisk. Jims kone har altså et navn, og spiller på sin relativt tafatte og trasige rolle fra Ally Mc-jeg-ser-bebiser-danse-men-ingen-andre-ser-de-vi-kaller-det-psykose.

Videre har vi flere karakterer i According to Jim, men jeg verken husker navnene deres, hvilke roller de spiller eller hva faen de gjør der. De driver åpenbart ikke historien videre. Den senker seg selv, på et Titanisk vis som setter Titanic-ulykken i et mildt og fromt lys, antakeligvis en slags lysfontene.

Dagens budskap: Tv kan brenne i den mørkeste avkroken av HELVETE. HYSTERISK! Og det samme gjelder naturligvis for alle som er glad i According to Jim, Alle elsker Raymond (ingen...INGEN) og annet tant og fjas. OG til slutt, et svært kontroversielt bilde.e. ..

1 kommentar:

  1. Jeg synes faktisk According to Jim er underholdende til tider, Alle elsker Raymond er derimot helt ubrukelig..
    Flame away~

    SvarSlett